Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu

Czyste Powietrze

Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Czyste Powietrze” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Czyste Powietrze

Artykuł

Przeczytaj: Ostrzeżenie przed nieuczciwymi wykonawcami i firmami

Głównym celem programu „Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza, poprawa efektywności energetycznej budynków przez wymianę nieefektywnego źródła ciepła i termomodernizację domów.

Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego lub wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres tej własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku
o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych.

Ponadto osoby te muszą spełniać kryteria dochodowe określone w programie, a w przypadku najwyższego dofinansowania – także wymogi dotyczące standardu energetycznego budynku.

Aby skorzystać z dotacji należy zapoznać się z programem Czyste Powietrze:

  • Na stronie: czystepowietrze.gov.pl
  • Przez infolinię: 22 340 40 80, pon.-pt., 8:00-16:00 (ogólne informacje na temat programu),
  • W Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Wałbrzychu,
  • W punkcie konsultacyjno-informacyjnym w gminie,
  • U operatora.

Jakie koszty można pokryć z dotacji?

  • Wymiana kopciucha, czyli nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe na nowy efektywny
     i ekologiczne źródło ciepła,
  • Modernizacja instalacji grzewczej,
  • Ocieplenie budynku,
  • Wymiana okien i drzwi,
  • Zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • Audyt energetyczny,
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej.

  Katalog kosztów kwalifikowanych znajduje się w załączniku nr 2 do programu.

Poziomy dofinansowania i progi dochodowe

  • podstawowy poziom – do 40% dofinansowania, próg dochodu: 135 000 zł/rok
  • podwyższony poziom – do 70% dofinansowania, próg dochodu:

        2 250 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym

        3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym

roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie  czterdziestokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

  • najwyższy poziom – do 100% dofinansowania, próg dochodu:

        1 300 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym

        1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym

        lub otrzymywanie zasiłków (stały, okresowy, rodzinny, specjalny opiekuńczy)

roczny przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – maksymalnie dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

        Zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania w budynku powyżej 140 kWh/m2/rok.

Zakres przedsięwzięcia

Przed przystąpieniem do realizacji inwestycji należy sprawdzić, jakie jest obecnie zapotrzebowanie na energię użytkową budynku/ lokalu mieszkalnego.

Aby określić wartość wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową należy wykonać:

  • Audyt energetyczny przed rozpoczęciem inwestycji oraz dokument podsumowujący audyt energetyczny, który jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, określającym rodzaj i zakres przedsięwzięcia, który będzie wymagany do zrealizowania w celu uzyskania dotacji
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej po zakończeniu przedsięwzięcia.

Oba te dokumenty:

  • Są obowiązkowe,
  • Muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania

świadectw charakterystyki energetycznej (wykaz dostępny na stronie: rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych), powinny być poprzedzone wizytą w budynku mieszkalnym, mogą być sfinansowane z dotacji z Czystego Powietrza.

Odpowiednie materiały i urządzenia

Wybierając jako źródło ogrzewania pompę ciepła, kocioł zgazowujący  lub na pellet obowiązkowo należy korzystać z tzw. listy ZUM (lista zielonych materiałów i urządzeń). Warto pamiętać, że lista ZUM to bezpłatna pomoc w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania
w programie.

Realizacja inwestycji

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji o dofinansowaniu, można rozpocząć realizację inwestycji.
Zakres inwestycji musi być zgodny z audytem energetycznym i potwierdzony fakturami. Podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt będzie ponosił zawsze beneficjent.
W przypadku korzystania z pomocy operatora, to on będzie monitorował cały proces, sprawdzając, czy prace są realizowane zgodnie z wytycznymi.

Zakończenie inwestycji

Po zakończeniu prac, obowiązkowo beneficjent musi wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej, potwierdzające zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.

Wypłata dotacji

Dotacja jest wypłacana przez WFOŚiGW w całości lub w maksymalnie trzech częściach. Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu świadectwa charakterystyki energetycznej, beneficjent składa wniosek
o wypłatę dotacji (w całości lub ostatniej transzy).

Możliwe jest prefinansowanie (zaliczka) do 35% kosztów, które można otrzymać w przypadku najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. W takim przypadku, beneficjent przedkłada umowy z wykonawcami na realizację inwestycji, a zaliczka jest wypłacana na konto wykonawcy. Przy tej formie jest obowiązkowe wsparcie operatora.

 

Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.

Czyste Powietrze - Program priorytetowy

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/dokumenty-programowe/dokumenty-obowiazujace/cz-b__00_ppcp_z_oznak._fm_zal.1_do_uchwaly_cz-b.pdf

Załącznik nr 1 do programu – łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/dokumenty-programowe/dokumenty-obowiazujace/cz-b__01_zal_1_do_ppcp_cz-b.pdf

Załącznik nr 2 do programu – koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/dokumenty-programowe/dokumenty-obowiazujace/cz-b__02_zal_2_do_ppcp_cz-b.pdf

Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/dokumenty-programowe/dokumenty-obowiazujace/a.1_regulamin_ppcp__s.wf_.pdf

https://czystepowietrze.gov.pl/wez-dofinansowanie/pytania-i-odpowiedzi/nowy-program-czyste-powietrze-obowiazujacy-od-31-marca-2025

https://czystepowietrze.gov.pl/do-pobrania/poradniki-dla-beneficjenta/podrecznik-nowego-programu-czyste-powietrze-obowiazujacego-od-31-marca-2025-r/podrecznik_nowego_programu_czyste_powietrze__cz._1_i_2.pdf

Dokumenty udostępnione przez WFOŚiGW we Wrocławiu – pliki do pobrania

https://wfosigw.wroclaw.pl/aktualnosci/a_2356,startuje-nowe-czyste-powietrze-wiecej-wsparcia-prostsze-zasady

Lista ZUM

https://lista-zum.ios.edu.pl/

Informacja o zawieszeniu wybranych kotłów na pellet na liście ZUM

Plakat i Ulotka do pobrania

https://www.bystrzycaklodzka.pl/asp/pliki/2025/nfosigw_czp_plakat.pdf

https://www.bystrzycaklodzka.pl/asp/pliki/2025/nfosigw_czp_ulotka_a5.pdf

Poradnik dla poszkodowanych

https://czystepowietrze.gov.pl/do-pobrania/poradniki-dla-beneficjenta/poradnik-dla-poszkodowanych/NFOSiGW_CZP_Poradnik_dla_poszkodowanych_v7_DIGITAL.pdf

 

- nowe_czyste_powietrze__1_.jpeg

 

- nowe_czyste_powietrze__2_.jpeg

 

- nowe_czyste_powietrze__3_.jpeg

 

- nowe_czyste_powietrze__4_.jpeg

Gmina Bystrzyca Kłodzka

Plac Wolności 1, 57-500 Bystrzyca Kłodzka
Tel.: (+48) 74 81 17 605
Fax: (+48) 74 81 11 588
E-mail: umig@bystrzycaklodzka.pl
NIP: 881-10-06-578
REGON: 890717958


Godziny pracy Urzędu

poniedziałek, środa, czwartek, piątek:  7.30 - 15.30

wtorek: 9.00 - 17.00

Konta Bankowe

Gospodarczy Bank Spółdzielczy w Strzelinie
Oddział w Bystrzycy Kłodzkiej
Osiedle Szkolne 10B/17 57-500 Bystrzyca Kłodzka

Zobowiązania podatkowe i opłaty skarbowe można wpłacać na nr konta:
62 9588 0004 9700 0299 2000 0070

Wpłaty wadium i sum depozytowych na nr konta:
07 9588 0004 9700 0299 2000 0090

Nr rachunku budżetu Gminy
(subwencie, dotacje, udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych)
75 9588 0004 9700 0299 2000 0030

Wpłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można dokonać na nr konta:
68 9588 0004 9700 0299 2000 0350

Wpłaty dokonywane zagranicą:
nr konta należy poprzedzić IBAN - PL
SWIFT - GBWCPLPP

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.